שמאות והערכת מטוסים, הליקופטרים וציוד תעופתי

 

ענף התעופה בארץ הינו ענף הכולל 4 חברות אשר עוסקות בטיסות בין לאומיות

( אל על, ארקיע, ישראיר וק.א.ל ) בעיקר ובחלקן בטיסות פנים ארציות בחלקן ( תל אביב אילת )

ועוד כעשרים חברות תעופה העוסקות בעיקר בלימוד טיסה על מטוסים קלים והליקופטרים,

מספר קווי תעופה פנימיים, מוניות אוויר במטוסים והליקופטרים, צילומי אוויר, טיסות רומנטיות,

סיורים אוויריים לתיירים ואורחים, שרות מוניות אוויריות באזור אגן הים התיכון, שרותי מטען והובלה,

פינוי רפואי, שרות כיבוי אש אווירי, ריסוס חקלאי וכו.

רוב החברות מעבר לארבע העוסקות בטיסות נוסעים בעיקר ומטען בין לאומיות, כוללות מטוסים בודדים

ובחלקן הקטן מעבר לחמישה מטוסים.

בענף התעופה אשר הינו ענף תחרותי מאוד הכולל מטוסים והליקופטרים יקרים מאוד לרכישה ואחזקה,

יש קושי רב להרוויח. כיום רב החברות מתקשות להרוויח והתנודות במחירי הדלקים, השירותים

ושאר ההוצאות גורמות להן לקשיים רבים בתפקוד.

גם ממשלת ישראל פועלת בצורה גרועה ואינה תורמת לקידום הענף הנמצא בקשיים רבים בצורה משמעותית.

אין יד מכוונת לעזור לחברות לפעול והחלטות מתקבלות חדשות לבקרים ללא בדיקה מקיפה מה המשמעות של ההחלטה על החברות הישראליות.

המצב הכלכלי הגרוע בעולם יוצר קשיים רבים גם לחברות התעופה הגדולות בעולם וכמובן גם לחברות ישראליות.

לא ניתן להשוות את תנאי הפעולה של החברות הישראליות לחברות בין לאומיות אחרות שכן הן פועלות בתנאים קשים בהרבה בגלל הבעיות האובייקטיביות של מדינת ישראל, בעיות הביטחון והעובדה שישראל עדיין לא קיבלה את קטגוריה 1 בתחום בטיחות טיסה.הסכם השמיים הפתוחים יפגע מאוד בחברות הישראליות, מה גם שאף אחד מהן לא יצרה ברית עם חברות אחרות כמו כל החברות בעולם העושות מאמצים להתאחד על מנת להקטין את ההוצאות ולהעלות את רמת וזמינות השרות.

ענף השמאות בארץ כולל שני תתי ענפים

א. שמאות : בענף זה עוסקים מספר מועט של שמאים אשר ברובם אינם בעלי השכלה טכנית בתחום התעופה או השכלה בתחום מכונאות מטוסים.

כמות העבודה אינה רבה לכן גורמים מקצועיים אינם ששים להיכנס לענף זה, מה גם שיש קושי גדול לקבל את העבודה ממספר מועט של חברות ביטוח העוסקות בענף זה.

ב. הערכת מטוסים והליקופטרים: בענף זה עוסקים מעט שמאים וגם כאן לרובם אין השכלה טכנית בתחום התעופה או השכלה בתחום מכונאות מטוסים.

רוב המטוסים של חברות התעופה הקטנות מטופלים רק ע"י בנק הפועלים שהינו הבנק היחיד כמעט העוסק במתן הלוואות לחברות תעופה תוך קבלת המטוס/הליקופטר כערבות להלוואה.

לפני קבלת ההלוואה נשלחים שמאים להערכת המטוסים/הליקופטרים. קבלת חוות הדעת בבנק, הוא שוקל האם לקבל את המטוס/הליקופטר ולתת הלוואה לבעליו או לא.

כותב מאמר זה עוסק ב – 30 שנים האחרונות בתחום השמאות והערכת מטוסים והליקופטרים.

מעבר להשכלתו ההנדסית הינו גם מכונאי מטוסים מוסמך כ – 40 שנים ועסק כמכונאי מטוסים בשרות מילואים עד לפני מספר שנים.

כותב מאמר זה עוסק כשלשים שנה  כמעריך מטוסים, בעבור בנק הפועלים ובנק אוצר החייל.

עסק כשמאי של משרד הביטחון  עשרות שנים וטיפל גם במטוסים צבאיים שהיו בטיפול התעשייה האווירית. במסגרת טיפול זה עמד מול המומחים הגדולים בארץ.

במסגרת עבודות הערכות מטוסים והליקופטרים ביצע בשנים האחרונות הערכה של מספר מטוסים

והליקופטרים של מספר חברות כולל החברה בעלת מספר המטוסים הגדול בארץ למעט אל על

וכן 14 מטוסי נוסעים ותובלה של חברות תעופה בינלאומיות.

 

שלמה הפנר